• 1
  • 2
Hírek

A funk dobosok dobosa: Clyde Stubblefield

2017. február 25.
A funk dobosok dobosa: Clyde Stubblefield

A Rolling Stone magazinban jelent meg a hír először a nyugati zenei hírportálok között: 73 éves korában elhunyt a legtöbb funk zenei ritmus mintát feltaláló dobos. Clyde Stubblesfield neve az elmúlt 50 évben jellemzően nem szerepelt a címlapokon, a slágerlistákon. Mindannak ellenére, hogy (nem számoltuk meg, de tudjuk) több ezer népszerű funk, majd hip hop stílusú dal ritmus alapját készítették el az Ő ötletei alapján.

Bio & discog

  • Brothers Johnson
    B Brothers Johnson

    A Johnson testvérek alkotják a zenekart, mint arról a nevük is tanúskodik. George a gitáros vokalista és Louis a basszusgitáros énekes 1973-ban alapították első zenekarukat Los Angelesben. Az első albumuk 1976-os megjelenését követően, – mely platina lemez lett - még öt évig voltak a csúcson, épp úgy koncertjeik látogatottságának tekintetében, mint a slágerlisták előkelő helyein. A következő években olyan soul- funk klasszikusokkal gazdagították a zene történelmet, mint a Strawberry letter 23 és a Get the funk out ma face, vagy a Rod Temperton által írt disco klasszikusnak számító Stomp.

    25.01.2015 Bővebben...
  • Bill Withers
    B Bill Withers

    Nem sok olyan ember lehet a világ nyugati felén, aki ne ismerné ezt a kiváló dalszerző, énekes, gitáros művészt, de ha Őt magát nem is, néhány dalát biztosan, mint az Aint no sunshine-t,vagy a Lean on me-t. Azok mindenképpen ismerik a nevét, akik figyelik a legrangosabb zenei díj átadó ünnepségeket, ugyanis 3 alkalommal szólították eddig életében a pódiumra, hogy vegye át az év legjobb dalnak járó Grammy díjat, kategóriájában.

    William Harrison „Bill” Withers 1938. július 04-én született egy hat gyermekes család utolsó gyermekeként, a Nyugat Virginiai Slab Villa városában. Édesapját nem nagyon ismerte, gyermek volt még mikor meghalt, édesanyja és nagymamája nevelte fel. Amikor lehetősége volt, az első adandó alkalommal beállt katonának. 9 évig szolgált a haditengerészetnél főként távol keleti állomásokon. Amikor leszerelt Los Angelesbe költözött, hogy ott zenei karrierbe kezdjen. Míg nem találta meg a megfelelő muzsikusi állást, munkát vállalt a Douglas Aircraft Company (DC tipusú repülőgépekről lehet ismert) cégnél. Az új repülőgépek wc ülőkéinek a szerelése volt a feladata.

    just as i amstill billZenei karrierje akkor kezdődött, mikor találkozott a Sussex Records elnökével Clarence Avant-al. Itt rábízta Booker T Jones producer gondjaira, hogy készítsék el első nagylemezét. Elkészítették a lemezt, de milyen album lett a Just as I am. Néhány hét alatt aranylemez lett, mely akkoriban egymillió eladott példányt jelentett. Bill Withers, az albumon található Aint no sunshine-ért megkapta az év legjobb R&B daláért járó Grammy díjat. Az album összes dalát Ő írta, kettő kivételével. A kivételek közül az egyik, a Lennon-McCartney féle Let it be átdolgozás volt. 1971-ben a nagy siker miatt egy újabb albumot,a Man and boy-t dobták piacra, majd a Still Bill címűt 1972-ben. A harmadik lemeze is egy remekmű volt, amihez kivétel nélkül minden dalt szintén Withers írt. A nagylemez figyelemre méltó összegzése a kortárs stílusoknak, az akkor egyre népszerűbbé váló philly soul-nak, és a kemény füstös funk muzsikának. Nem csak egy lemezen belül keveri ördögien a stílusokat Withers, hanem akár egy dalban is. Erre legékesebb példa, ahogy a bonyolultnak tűnő funky ritmusokat keveri a lágy gospel hangzással például a Lean on me-ben. A dal összességében úgy hangzik, mint egy himnusz. Ebben a dalban mutatkozik meg Withers muzikális zsenialitása. Itt jegyzem meg, hogy több mint 15 évvel később Grammy díjat kapott a Len on me ért a legjobb R&B dal kategóriában.

    A Lean on me-ben Withers saját tapasztalait énekli meg, az életet egy nyugat-virginiai szénbányász kisvárosban, ahol felnőtt, ahol nehéz idők jártak és az emberek a szükségben szívesen siettek a másik segítségére. A dal, mint említettem olykor úgy szól, mint egy himnusz, az akkord menetek arra emlékeztetnek, - Withers ezeket úgy írta meg- ahogy gyermek korában a templomból emlékezett rá.

    1973-ban egy Carnegie Hall-ban felvett koncertjét adja ki lemezen, majd 1974-ben a Justment album következik. A Justment eléggé megosztotta a kritikusokat, sokan egy megfáradt lemezként jellemezték, mintha Withers-ből kihunyt volna a láng. Ezzel ellentétben 2004-ben a Mojo magazin a 67. helyen hozta le a Justment-et, abban a listában, mely azokról a nagylemezekről szólt, melyeknek ott kell lenni mindenki polcán. 30 év távlatából is mestermunka volt. Mi sem jellemzi jobban az albumot, minthogy Jose Feliciano a világtalan gitárzseni is repertoárjára tűzött róla egy dalt, mégpedig a Railroad man-t. Én inkább azt érzem az albumról, hogy még mindig előtérbe helyezte a művészi önkifejezést a dalaiban, mintsem arra figyelt volna, hogy a pillanatnyi üzleti érdekeket kiszolgáló gépezet része legyen egy „gagyibb” dalcsokorral. Illetve talán megállapodhatunk annyiban, hogy az album azon a Bill Withers előtt álló úton foglalta el a helyét, mely a Lovely day-hez vezetett később.

    1975-ben Bobby Womack-el énekelt egy duettet, ez volt a: It’s all over now, majd jogi csatározásba kezdett addigi kiadójával, melynek a vége, mint egyéb más hasonló esetekben szokott lenni: szakítás lett a Sussex kiadóval és aláírt a Columbia Records-hoz. Ebben az évben vette el feleségül Denise Nicholas színésznőt.

    naked and warm1975-ös albuma Making music és 1976-os a Naked and warm nem vette fel a divatos disco hullám ritmusát, dalai továbbra is a családról és a barátságról szólnak. Ezek a nagylemezei, az imént említett disco korszak kezdetének kellős közepén a témájukból adódóan nem ostromolták a listák csúcsát, de aki finom zenehallgatásra akar berendezkedni egy csendes félhomályos estén, azoknak mindenképpen ajánlható.

    menagerieAz 1977-es albumról ugyanez elmondható, de ez a lemez, a Menagerie tartalmaz egy olyan dalt, mely sokak kedvencévé válik a következő évtizedekben és ez a Lovely day.

    1979 ’bout love, tipikusan Bill Withers-es lemez. Viszont ebben az évben elénekli Groover Washington jr-el a Just two of us című balladát, melyet az Elektra Recordnál rögzítenek. Withers szerző társai az a Ralph McDonald és William Salter, akik a Saturday night fever album munkálataiért Grammy díjat kaptak. Sőt mi több a Just two of Us is Grammy díjat kapott 1981-ben, mint az év legjobb R&B dala. A 80-as évek elején nem jelentkezett önálló nagylemezekkel, viszont barátainak, mint Ralph McDonald-nak, vagy a Crusaders-nek akkoriban megjelenő albumain jelentős volt a közreműködése.

    bill withers 051985-ban a Watching you, watching me, majd 1989-ben a Harlem ’89 című albumokkal jelentkezik, de a 70-es évek közepén elért sikereit meg sem közelíti. Bill Withers 1989 után nem adott ki több dalt, viszont még a XXI. században is szívesen fellép ott, ahol szívesen látják dalaival. 2015-ben Donny Hathaway lányával Lalah-val lép fel az Egyesült Államok színpadain, a Back in the day című turnéval.

    06.11.2015
Szavazz, kik kerüljenek a Soul Zene Halhatatlanjai közé 2017-ben!
Hírek

Szavazz, kik kerüljenek a Soul Zene Halhatatlanjai közé 2017-ben!

2017. január 26.

Soul Music Hall of Fame 2017

Megnyílt a szavazás, melyben bárki leadhatja egyszer a voksát arra, hogy ki kerüljön be 2017-ben a Soul Zene Halhatatlanjainak Csarnokába.

Szavazni, kategóriánként egyetlen csoportra, vagy művészre lehet 2017. január 31-ig.

12 kategóriában van lehetőség voksolni, melyek közül az első hat kötelező, (ahhoz, hogy érvényes legyen a szavazat, az első hatból mindenképp kell választani) a második hat választható.

A következő hat kategóriában kötelező voksolni, az érvényes szavazathoz:

Earth Wind and Fire története
Hírek

Earth Wind and Fire története

2016. december 01.

Tardos Péter, az 1982-ben írt, Magyarországon kiadott Rock Lexikonjában azt írta róluk, hogy nem a világ egyik legjobb, hanem kétségkívül a világ legjobb soul és funk zenét játszó zenekara. A 2000-es években ez a állítás még mindig valós, és miután azok a korok már elhaladtak a fejünk felett, ez a tény, az idők végezetéig igaz megmarad. 

A Motown Records mely megváltoztatta a Világot! (1. rész)
Hírek

A Motown Records mely megváltoztatta a Világot! (1. rész)

2016. október 23.

A soulmusic.hu több cikkében és biográfiai írásában is hivatkozunk egy eseményre. Ez az esemény, 1983. március 25-én történt. Ekkor volt ugyanis a kaliforniai Pasadenában, a Motown fennállásának 25. évfordulója alkalmából rendezett gála. A teljes műsort rögzítette az NBC tv csatorna, mely még abban az évben, májusban, országos adásába tűzte a programot. Akkor már nem csak a helyszínen, a Civic Auditóriumban helyet foglaló több mint háromezer vendég láthatta a korszakalkotó produkciókat, hanem 34 millióan követték a két órás műsort. Itt mutatta be először a nagyközönségnek Michael Jackson a Billy Jean-t és itt debütált a híressé vált „moonwalker” táncával. Ezen az estén Smokey Robinson újra egyesítette a The Miracles-t, a The Temptations és a Four Tops együtt lépett színpadra, Marvin Gaye hosszú évek harca után itt békült ki Berry Gordy jr-l, Diana Ross tíz év után újra együtt énekelt a The Supremes lányokkal és újra együtt voltak a Jackson 5 fiúk is. A címben azt írtam, hogy a Motown megváltoztatta a Világot. Alapvetően nem is a Motown volt, az mely megváltoztatta azt, hanem azok, akik ott kezdték pályafutásukat és aratták legnagyobb sikereiket.

A Boogie Wonderland, az In the stone és más slágerek születése. A szerző: Alee Willis.
Hírek

A Boogie Wonderland, az In the stone és más slágerek születése. A szerző: Alee Willis.

2016. augusztus 16.

2008 márciusában az egyik kaliforniai zenei internetes szaklap, a Songfacts alapító újságírója, Carl Wiser meglátogatta Allee Willis-t különleges múzeumában. Az extravagáns kiállítás meglehetősen bizarr képet mutat a betérő látogató számára. A múzeum neve: Allee Willis Museum of the Kitsch, vagyis Allee Willis Giccs Múzeuma. Egyértelműen, nem a kiállított tárgyak érdekelték a riportert, hanem az alapító személye és főként történetei. A hölgy, aki a Boogie Wonderland és a September slágereket is írta: Allee Willis.