Cs. Kádár Péter - XXI. századi diszkónika, 293.Vezérlőpult a Star Trekben

Gyakori, hogy a tudományosnak nevezett fantasztikus filmekben olyan cuccokkal dobják föl a képi világot, amelyeknek semmi közük sincs a filmbeli szerepükhöz. Villanyvasalókat, lavórokat, úszógumikat vagy mosószeres flakonokat varázsolnak bombákká, űrhajókká, szörnyekké. Ha egy kütyün sok bizgentyű van, bármi is lehet belőle. Ez történt az Oberheim DMX típusjelű ritmusgépével is.

Az 1969-ben alapított Oberheim Electronicsról és termékeiről kevés szó volt eddig, holott Thomas Elroy Oberheim, aki 1936-ban, Manhattanben született, az egyik fontos szereplője az elektronikus hangszerek világának. Például Oberheim tervezte azt a gyűrűs modulátort (lás a sorozat … részét), amelyet a Majmok bolygója című film zenei felvételeihez használtak. Vagy az ő munkája volt egy fázistoló, amivel a Leslie-t (lásd a sorozat … részét) utánozta. Aztán, ahogy ezt már megszokhattad, Oberheim cégei is időnként csődbe mentek, a híres hangmérnök, fizikus és feltaláló hol ezzel, hol azzal a céggel vagy zsenivel állt össze, szóval, Oberheim sem unatkozott. Oberheim is tagja a már korábban említett Halott Elnökök Társaságának.

vpt02

A DMX ritmusgépet 1981 és 84 között gyártották, ez a ritmusgép az egyik legnagobb ellenfele volt a Linn Electronics termékeinek. A DMX azonban jóval olcsóbb volt, mint a Linn-LM1: 4 995 dollár helyett 2 895 dollár volt a listaára.

vpt03

Az Oberheim DMX a hip-hoppal együtt vált ismertté. Míg a Linn LM-1 ritmusgép 12 hangszerhangot kínált 12 csatornán, addig a DMX-ben csak 8 csatorna volt, de mindegyikben 3-3 hang közül lehetett választani, vagyis a teljes hangszerkészlet éppen a duplája volt az LM-1-ének. A DMX hangmintái 8 bitesek voltak, és ugyanúgy EPROM-okban tárolták őket, mint az LM1-ben. Az EPROM olyan integrált áramkörös tároló, amelynek a tartalma ultraibolya fénnyel törölhető, majd újraírható, programozható. Ez lehetővé tette a minták cseréjét; napjainkban is sok ezer hangminta tölthető le a netről.

vpt04

A DMX mintáinak készítése során veszteségmentes tömörítést alkalmaztak. Az eljárást µ-law algoritmusnak hívják. Ha egy 16 bit felbontású jelből 8 bitest készítünk lineáris átkódolással, akkor a halkabb jelek kvantálási zaja (lásd a sorozat 25. részét) jóval nagyobb lesz. Ezt úgy lehet csökkenteni, hogy a kis jeleket finomabban kódoljuk, mint a nagyokat egy függvény segítségével, mégpedig úgy, hogy a kvantálási szintek közötti távolság logaritmikusan nő a jelszint növekedésével. Amikor a 8 bites jeleket visszakódoljuk, azok úgy szólnak – elvileg persze, mert az áramkörök sosem tökéletesek -, mintha nem tömörítettünk volna. 40 évvel ezelőtt a µ-law tömörítési eljárás áramköri megvalósítása egyáltalán nem volt egyszerű, pedig az eredeti minták is csak 12 bitesek voltak. Kb. másfél évtizeddel ezelőtt születtek meg azok a digitális hangprocesszorok, amelyek egyetlen félvezető áramköri morzsán elboldogulnak ezzel a feladattal. Ám a modern elektronikus hangszerek már a 15, sőt, a 24 bites mintákat is tudják kezelni, vagyis nincs szükség tömörítésre. A µ-law algoritmust napjainkban pl. a keskeny sávszélességű telefóniában használják az USA-ban és Japánban. Európában ugyanis egy másik fajtával birkóznak, nehogy ugyanaz legyen.

Az Oberheim szekvenszere 100 lépést tudott tárolni. Következzék egy nevezetes felvétel, amelyet DMX-szel készítettek.

vpt05

A DMX olyan népszerű lett, hogy volt három olyan művész, aki DMX-re változtatta a nevét, a ritmusgép iránti tiszteletből. Az egyiket eredetileg Earl Simmonsnak hívták. 1970-ben, a New York állambeli Mount Vernon településen született, később a város északi részére, Yonkersbe költözött, ahol nagyanyja nevelte fel, mert édesanyja és barátai gyakran bántalmazták őt. Időnként intézetbe is került, rengeteg időt töltött az utcán, és sűrűn követett el bűncselekményt. Nehéz élete elől a hip-hopba menekült, először szájdobolt (beatboxolt), vagyis az ütemet, a ritmust és a zenei hangokat a szájával, az, ajkaival, a nyelvével és hangszálaival állította elő. Később dj-ként szerzett hírnevet, majd a rappelésbe is belekezdett. Tinédzserként bipoláris zavart diagnosztizáltak nála, ebben az időben rengetegszer tartóztatták le, kamaszkora nagy részét börtönökben töltötte. Drogfüggő volt. 2021-ig bírta cérnával a szíve.

vpt06

A másik művész eredeti neve David Franklin Reeves Jr. Ő Nyugat-Virginiában született 1960-ban. A Davy DMX nevet 1983-ban vette föl, amikor szólistaként szerepelt a következő nótában.

vpt07

A harmadik mókus eredeti neve Ed Upton, az egyik művészneve DMX Krew. Nem sikerült kiderítenem a születési adatait.

vpt08

Neki nem a hip-hophoz van köze, a felvételeinek sokasága számos elektronikus zenei műfajra kiterjed, de többnyire a korai elektro-pop / breakdance típusú zenék jellemzik a gyökereit. Vigyázz, az alábbi cucc másfél óra!

A hangszerhez visszatérve, a DMX egyik megkülönböztető jellemzője, hogy integrálhatta a ritmusgépet az Oberheim saját interfész rendszerével (Oberheim Parallel Bus), amely megelőzte a midit, és lehetővé tette az Oberheim más szintetizátorainak szinkronizálását a DMX-szel. Később számos cég gyártott midi kiegészítéseket a DMX bővítéséhez. Oberheim egyébként a midi ajánlás kidolgozóinak egyike volt. A ritmusgép popsiját megtekintve látszik, hogy minden csatorna kimenete külön is hozzáférhető, viszont az egyes hangszerek nem hangolhatók.

vpt09

A LinnDrum példáját követve, 1983-ban a DMX-nek is megszületett a kistesója, az Oberheim DX. Már „csak” 1 395 dollár volt a listaára, ami a kevésbé gazdag stúdióknak és muzsikusoknak is lehetővé tette a megvásárlását.

vpt10

A hangkészlete 24 helyett 18 ütős hangszerből állt, és nyolcszoros helyett csupán hatszoros volt a polifoniája és a timbralitása.

A dobozának burkolata diófa helyett fautánzatú műanyagból készült, ami inkább hajazott egy Playmobil játékra, mint fára. A borító alatt viszont masszív fémház tartotta a szerkezetet. A DX2a változatban már gyárilag volt midi. A Strech DX változat hangkészlete 22 hangra bővült. 1984-ben megjelent az Oberheim Prommer Sampler, amellyel saját hangokat lehetett létrehozni és új Epromokat égetni.

vpt11

Az Oberheim DMX-hez és DX-hez számos alkatrészt, kiegészítőt és módosítást kínál például az Elektrongate nevű cég.

http://www.electrongate.com/dmxfiles/accessories.html

vpt12

A Youtube-on több ezer olyan nótát hallgathatsz meg, amelynek készítéséhez Oberheim DMX-et vagy DX-et használtak. Az sajnos nem derül ki, hogy a kettő közül melyiket, az azonban igen, hogy nemcsak a hip-hopban használták. Kezdődjék hát a mai buli!

vpt13

vpt14

vpt15

vpt16

vpt17

vpt18

vpt19

vpt20

vpt21

vpt22

vpt23

vpt24

vpt25

vpt26

vpt27

vpt28

vpt29

vpt30

vpt31

vpt32

vpt33

vpt34

vpt35

vpt36

vpt37

Sem a DMX-ből, sem a DX-ből nem készítettek önálló klónt, használható emulátorral is csak kevesen – például az Arturia – próbálkoztak. Viszont volt – és létezik ma is – egy cég, amely egy négytagú ritmusgép családdal kenterbe vert mindenkit. Nyilván ki is találtad, melyik ez.