Cs. Kádár Péter - XXI. századi Diszkónika, 296. Ritmuskvartett - harmadik darab

Tudtad? Az orális kielégítés az USA egyik tagállamában még 1986-ban is bűncselekmény volt. Napjainkban már a BDSM sem üldözendő, ha a négy fal között csinálod. Vagyis ami egykor perverziónak számított, az gyakran természetessé válik, ha sokan úgy akarják.

A Rolandnak két perverziója is volt. Az egyik, hogy szeretett az üzleti világban megbukni. A másik, hogy olyan ritmusgépeket fejlesztett, amelyek hangja kifejezetten vacak volt. A kólától is hányni készül az ember, amikor először éri a nyelvét ez a fura lötty, aztán megszereti, sőt, gyakran – miként e sorok írója is – függővé válik. Napi négy liter kólát ittam meg fénykoromban, s amikor egyik napról a másikra leszoktam róla, mielőtt még kilyukadt volna az összes bélésem, évekig voltak elvonási tüneteim.

Az 1983-ban bemutatott és 1985-ig tízezer példányban gyártott, listaáron 1 195 dollárért mért Roland TR-909 olyan jószág, amelyben tulajdonképpen minden ócska és kezdetleges, mégis a TR-808 utódjának szánt kütyüt tartják sokan a sorozat legjobb ritmusgépének. A szervízkönyv az alábbi linkről tölthető le:

https://www.polynominal.com/site/studio/gear/drum/roland-tr909/roland-tr909-service-manual.pdf

rhk02

Hozzáteszem gyorsan, hogy e szervizkönyvet tanulmányozva, annyi mindenképpen elmondható, hogy számos furfangos és végiggondolt, precíz áramköri megoldást alkalmaztak, tehát nem mérnöki, hanem koncepcionális hiányosságokról van szó. A követkető rajz a lábdob áramköreit mutatja.

rhk03

A Roland TR-909-et a legendák szerint elsőként az alábbi nótában használták.

rhk04

A TR-909 és klónjai, emulátorai népszerűségének az lehet az oka, hogy az elektronikus zenében olyan zeneszámokban szerepeltették, amelyek hangzása nem az akusztikus hangszerek utánzására épül. Ahogy a TR-808 meghatározta az elektrot és a hip-hopot, úgy a 909 pörgős hangprofilja hasonlóan történelmi szerepet játszott a house és a techno fejlődésében. Talán a TR-909-es képviseli leginkább a hidat a modern funkcionalitás és a ritmusgépek aranykorára jellemző, klasszikus analóg szerkezetek és a mintavételen alapuló szintézist használó szintetizátorok között.

A TR-909 ugyanis hibrid masina volt. 12 tagú hangkészletének többségét analóg négyszög- és fűrészoszcillátorok jeléből szubraktív szintézissel állították elő, azonban a lábcsin, a beütő cin és a kísérő cin már mintavételen alapuló PCM szintézissel készült. A hangminták felbontása mindössze 6 bit volt, a mintavételi frekvenciáról még adat sincs. Az igen gyönge minőségű hangminták tárolásához ugyan kevés memória kellett, de ez okozza a TR-909 nyers, ropogós, szúrós, mindazonáltal kásás hangzását, amelyhez a többi hangszer hangját is passzintották. A pergőhöz például külön zajgenerátor jele volt keverhető, Ennek a hangszernek alaphelyzetben csattanós, fényes hangja volt, de hangolni lehetett, és használható volt zaj nélkül, vagy nagyon klasszikus zajszőnyegeket lehetett létrehozni vele.

A TR-909 dobozának kivitele jól példázza korának ipari formatervezési divatját; a színek, az alak hajaz a Commodore C64-re, s a panelek kivitele is az akkoriban megszokott egy- és kétoldalas, üvegszál erősítésű nyomtatott áramkör.

rhk05

A viszonylag nagyszámú nyomó- és a 29 forgató gomb arra utal, hogy a készüléken sok paraméter volt állítható. Így igaz, mert bár teljes ADSR-rel egyik hangszer sem volt masszírozható, mindegyiken változtatható volt egy vagy több jellemző: a hangerő, a felfutás, a visszaesés, a hangmagasság, a hangszín.

rhk06
Ez arra utal, hogy eredetileg nem arra tervezték a cuccost, hogy mindig brutális legyen, hanem arra, hogy a muzsikus egyedi hangzásokat hozzon létre; nemcsak vadakat, hanem lágyakat is. Mind a 12 hangszerhang szintje egyenként változtatható volt, és a hangokhoz külön-külön is hozzá lehetett férni 6,3 mm-es TS lyukakon. A gombok azonban nagyon közel voltak egymáshoz, lapátkezűek nehezen masszírozhatták a kütyüt.

rhk07

A főkimenet sztereó; a lábdobot és a tapsot középre, a többi dobot az egyik, a cineket a másik oldalra panorámázta a rendszer, de a bal kimenet monóba is váltható volt. A TR-909 12-szeres polifóniát tudott.

A TR-909 nemcsak az egész nótára vonatkoztatva tette lehetővé egyes ütemek, ütemrészek hangsúlyozását, hanem hétféle szving beállításra is volt mód, akár ütemenként, sőt, ütemen belül is külön-külön; illetve az egyes hangszerhangok hangsúlya is állítható volt. A Roland ezeket a lehetőségeket shuffle és flame néven emlegeti, az accent pedig a lágyság/keménység neve továbbra is. Így már eljutottunk a TR-909 szekvenszeréhez. A készülék mintáinak száma 96 volt. Összesen 8 dalt lehetett programozni és elmenteni, legfeljebb 986 lépésben. A tempó 37 bpm és 290 bpm között volt állítható. A beállításokat, folyamatokat magnóval vagy a Roland 64 kilobájt kapacitású memória kazettájára is föl lehetett venni.

rhk08

Az M-64C belsejében négy darab Toshiba gyártmányú, egyenként 8*2 kilobájt RAM áramkör volt található, amelyeket egy lítium akkumulátor táplált, egyszersmind védte a memória tartalmát is. Az akkumulátor élettartama legalább 5 év volt,

rhk09

A programozáshoz nem kellett egyetemi diploma. Egyrészt azért nem, mert a TR-909 kezelési útmutatója lépésről-lépésre elmagyarázza a teendőket, másrészt a neten számos segédlet van hozzá, például az alábbi linken kettő is.

https://djjondent.blogspot.com/2016/04/roland-tr-909-programming-tutorial.html

rhk10

A Roland Tr-909 azért is tekinthető hídnak, mert háromféle külső vezérlést ismert. A leghagyományosabbat, vagyis a CV/gate-t, ami feszültségvezérlést és kapuzást jelent. A DIN Syncet, ami a Roland házi „szabványa” volt, s amelynek segítségével pl. a TB-303 basszus szintetizátorral hozhatott létre kapcsolatot. S harmadikként az akkor újdonságnak számító midit. Ezzel megteremtette annak lehetőségét, hogy nemcsak Roland, hanem más gyártók szintetizátoraival is összedugható lett. Érdekes, hogy egy midi bejárata és két midi kijárata volt, de a midi átadó (lásd a sorozat 262. részét) hiányzott. A midi még korántsem volt teljeskörű, inkább az egyes hangszerek paramétereinek beállítására korlátozódott, s persze arra, hogy a készülék egyes ütőhangszereit más gépekről, például billentyűs szintetizátorok klaviatúráiról is meg lehessen szólaltatni. A midi a TR-909 első sorozatában sokat hibázott, de a negyedik változatban már egészen jó lett. Ne feledd, ez még a midi egyik első próbálkozása volt.

Kis válogatás következik a TR-909-cel készült felvételekből.

rhk11

rhk12

rhk13

rhk14

rhk15

rhk16

rhk17

rhk18

rhk19

rhk20

rhk21

rhk22

rhk23

rhk24

rhk25

rhk26

Sokan próbálkoztak és próbálkoznak a TR-909 turbózásával. Sokszor csak alkatrészeket cserélnek ki vagy újabb kapcsolókat építenek be.

A Crowd Supply cég honlapján ötféle módosítást ír le a szerző.

https://www.crowdsupply.com/modlin-beat/909-mods

Az első a memória cseréje akkumulátort nem igénylő és nagyobb kapacitású változatra.

rhk27

A második az operációs rendszer cseréje a végső változatra, egy fixen beégetett memóriával.

rhk28

A harmadik a midi modul cseréje, ugyanis bár az eredeti gépnek két midi kijárata volt, nem tudott egyidejűleg két eszközt meghajtani.

rhk29

A negyedik csak csicsa: a hétszegmenses kijelző beépítéséről van szó, az ötödik pedig szintén csak csinosítgatás, mert szebbek, fényesebbek és kisebb fogyasztásúak az új ledek.

rhk30

A már számodra is ismerős Robin Whittle, igen, az ördöghalas, szintén vállalja a TR-909 módosítását és javítását, de azt javasolja, hogy csupán a javításért ne küldjed Ausztráliába a cuccost, mert egy jobb helyi technikus is képes elvégezni a hibás alkatrészek cseréjét az ő útmutatásai alapján. Hangsúlyozza hogy a javítás gyakorlatot igényel egyrészt azért, mert a ritmusgép alkatrészei nehezen férhetők hozzá, másrészt azért, mert ha pl. a 122 tranzisztorból bármelyik elszállt, nem kis munka megtalálni a hibásat. Más a helyzet a karbantartáson, javításon túlmutató, a hangzást és a hangzás módosító lehetőségeit kibővítő áramkörökkel, amelyek a kazetta helyét foglalják el.

rhk31

Ezek alapja egy Colin Fraser nevű pasi által 2004-ben kidolgozott turbócsomag. Érdemes ezt kivesézni, mert azt bizonyítja, hogy viszonylag csekély ráfordítással lehetett volna sokkal jobb is a TR-909 ritmusgép. Az eredeti lábdob esetén a hangerőt, a felfutást, a visszaesést és a dobhang hosszát lehetett szabályozni. Módosítás után nagyobb lett a szabályozási tartomány, és három új vezérlővel bővült a cucc, amelyeknek egyikével a hangmagasságot lehetett módosítani, a másikkal a kiinduló hullámforma volt átkapcsolható fűrészről négyszögre. A harmadikkal pedig a dob elhangolódásának mértéke módosítható úgy, hogy a már beállított értékeket ne kelljen eltekergetni. Arról van ugyanis szó, hogy ha egy dobot megszólaltatunk, a megütéstől a lecsengésig változik a dob hangmagassága. Ebben a változatban a három új tekerentyű felül kapott helyet.

rhk32

Hallgassad csak!

A lábcsin esetében annyi történt, hogy a hangmagasság eltolódás szabályozhatóvá vált.

rhk33

Robin Whittle a módosítást annyival egészítette ki, hogy még egy zengető effektet is beépített a cuccba.