Akik az ezredfordulón életben tartották Magyarországon a funkot! Dark and Blue - interjú Bárány Attilával
A funk zene 60-as években történt kialakulása után nagyon rövid időn belül meghódította a világ táncos klubjainak színpadát. Magyarországra kb 10 évvel később szivárgott be, a 70-es évek közepén alakuló jelentősebb diszkó klubokba, melyek főként fővárosi és a Balaton parti szórakozóhelyek voltak. Évtizedeken keresztül, nagyon kevés olyan klub, alkalmi rendezvény működött hazánkban, ahol kizárólag funk zene szólt. Azokról írunk most, akik nagyon sokat tettek a műfaj hazai népszerűsítéséért. Interjú Bárány Attilával, aki 1999 óta készíti Dj Jovánnal a legnépszerűbb funk zenei mixből álló CD sorozatot, a Dark and Blue-t.
Soulmusic.hu: Kezdjük a legelején. Mikor születtél, hol nőttél fel? Családi környezeten belül volt zenei inspiráció?
Bárány Attila: Pesti gyerek vagyok. 1967 végén születtem. A VIII. Kerületben nőttem fel, jártam általános iskolába és gimibe. A zene iránti szeretetem szerintem öröklött. Magától jött ugyan, de édesapám dobos volt, zenekarban játszott. De amikor elvette édesanyámat felhagyott az éjszakai élettel.
Soulmusic.hu: Milyen zenei hatások értek gyermekkorodtól kezdve? Melyek voltak az első meghatározó zenei élmények (rádióműsor, lemezlovas, iskolai hatás stb.)? Mi volt az első kedvenc slágered - ha emlékszel rá?-
Bárány Attila: Már egészen kis koromtól kezdve érdekelt a zene. Egy megmagyarázhatatlan furcsa vonzalom volt ez. Még a Köztársaság térnél, a Bérkocsis utcában laktunk, 5-6 éves lehettem, amikor édesapám piros BRG MK 23-as kazettás magnóját elkezdtem kapcsolgatni és felvételeket készítettem vele, énekeltem rá. Mondjuk ezt nem kellett volna, mert a mai napig rajtam maradt, hogy beleéneklek a számokba. Az első dal, amire konkrétan emlékszem, - még magyar szöveget is énekeltem rá apuval-, a Middle of the Road – Chirpy chirpy cheep cheep cimű száma volt. Mindez a dal megjelenése idején történt, 4 éves voltam, 1971-ben. Addig ment ez a felvétel készítési őrület nálam, hogy egy idő után a szüleim jobbnak látták, ha vesznek nekem egy saját kazettás magnót, hogy ne az övéket nyüstöljem. Így hetedikes koromban kaptam egy BRG MK 27-est. Ekkor már heti rendszerességgel ültem a rádió előtt és vártam a zenei műsorokat. Az egyik ilyen műsor volt a „2-től 5-ig „kívánság műsor minden hétfőn. Vasárnapi koktél Komjáthy György műsora mindig tartogatott egy-két újdonságot, máshol nem hallható dalt. Aztán jött B. Tóth Lászlóval a Poptarisznya, majd a Poptarisznya magnósoknak. Ezeket rendre hallgattam, és ami tetszett, felvettem, majd bevittem az iskolába és büszkén mutogattam az osztálytársaimnak. Később a gimiben mindez folytatódott tovább. Emlékszem FR David italo-disco slágerére a Worlds-re, Gazebo-tól, az I like Chopin-re. Aztán másodiktól bekerültem az iskolarádióba, ahol már lehetőségem nyílt nagyobb közönségnek bemutatni az aktuális kedvenceimet.
Soulmusic.hu: Mikor döntötted el, hogy lemezlovas leszel? Mikor és hogyan indult a pályád?
Bárány Attila: 1985-től már rendszeresen házibulikon, majd iskolai rendezvényeken játszottam. De az végleges és legnagyobb hatású inspiráció 1987-ben ért. Egy idő után ugyanis azt vettem észre, hogy a szokásos arcok, akikkel rendszeresen találkoztam a házibulikban egyre kevesebben járnak. Mint kiderült ennek hátterében egy a Budai várbeli szórakozóhely, a Fortuna állt. Sikk lett odajárni, én meg bosszankodva, kíváncsiságból felmentem, hogy megnézzem, mitől vannak úgy elájulva az emberek. Amikor felértem (korán érkeztem) még kevesen voltak, még nem értettem, hogy mit vannak úgy odáig érte az ismerőseim. Mígnem egy jó kiállású srác be nem állt a DJ pultba, ahol legnagyobb meglepetésemre nem magnókon, hanem lemezjátszókról zenélt, Bakai Mátyás. Már önmagában az is sokkoló hatással volt rám, hogy analóg lemezeket pörgetett és hogy mindegyiken csak egy-egy szám volt és mégis 45-ös fordulaton szóltak, de amikor először Kurtis Blow Breaks cimű lemezét, majd az INXS New sensation maxi-ját elkezdte húzogatni. Miközben szólt a zene, leesett az álam.
Nem hittem el, amit látok. Onnantól kezdve le sem tudtam venni róla a szememet egy pillanatra sem. Na, akkor, aznap este fogalmazódott meg bennem a gondolat, nekem ezt kell csinálnom, ez érdekel.
A második sokkoló impulzus akkor ért, amikor a Tó Disco akkori üzemetetője Kokó elvitt, egy már akkor is régi motorosnak számító DJ-hez, Dallos Viktorhoz, aki abban az időben az OSZK vizsgabizottságának tagja volt. Délután 4 körül érkezünk, ő éppen akkor ébredt fel (ezt akkor még nem is értettem), ajtót nyitott nekünk melegítőben, betessékelt a szobába, ahol az ágy előtt egy komplett DJ pultot találtunk. Azt mondta: itt mindenki azt hiszi, hogy tudja, hogy mi a „diszkózás”. Majd én megmutatom, hogy milyen egy igazi lemezlovas. Majd beállt a DJ pult mögé, bekapcsolta a cuccot, felrakott 2 egyforma lemezt (Midnight Star – Don’t rock the boat) majd elkezdett scratch-elni. Olyan show-t csinált, amilyet addig nemhogy nem láttam, de el sem tudtam képzelni. Brutális volt!
Dallos Viktor:
Soulmusic.hu: Hol találkoztatok először Jovánnal? Mi volt a Dark Blue előtt az első közös munka –ha volt-?
Bárány Attila: Én 1990-ben Veszprémben, a Cash Box-ban játszottam. Rengeteg felvétel készült, amely aztán egyik kézről, a másikra járt. Jován, úgy tudom így hallott engem először diszkózni. Aztán Cserhalmi Gyuri BMK-s vasárnap délutáni bulijában ismertük meg egymást személyesen is, ha jól emlékszem. Nagyon hasonlított a gondolkodás és látásmódunk. Talán azért is voltunk ennyire közös nevezőn, mert egy napon születtünk mindketten, december 18.-án, 5 év különbséggel. Talán 1992 lehetett, amikor először Jován hívására egy klubban kezdtünk együtt játszani, a városligeti Globe-ban.
(forrás: djszovetseg.hu)
Soulmusic.hu: Főként milyen stílusú dalokat játszottatok a klubokban, a 90-es években? Miért döntöttetek úgy, funk mixet készítetek és nem pl, rock and roll, vagy - az akkor divatos- house stílusú válogatást?
Bárány Attila: A 90-es évek óriási változást hozott az emberek zenei látásmódjában. Én konrétan kifejezetten utáltam eleinte az elektronikus zenét. 2 Unlimited, Scooter és társai. Számomra ez elfogadhatatlan volt, hogy ilyen zenéket játsszak a bulikban, miközben még olyan lemezek készültek egymás után, mint a De La Soul-tól, a Ring Ring Ring, a Stereo Mc’s féle Connected, az US3-től a Cantaloop, vagy a Dee Lite, Groove is in the heart-ja. Az csak egy évtizeddel később lett világos számomra, hogy már ezek a dalok is mind korábbi soul és funk slágerek átértelmezései, feldolgozásai. Akkoriban számomra ez a műfaj szent volt és sérthetetlen. A rock zene nagyon megérintett a 1993 és ’95 között. Sok kedvencem volt. De ezeket nem lehetett mixelni, így fel sem merült, hogy ilyen típusú mixlemezt csináljak. A house műfajban pedig nem volt annyi számomra emészthető, jó darab, hogy arra ösztönzött volna, hogy ilyen válogatást csináljak. Nem is lettem volna benne hiteles.
Soulmusic.hu: Hogyan jött a Dark Blue ötlete? Miért ez lett a címe?
Bárány Attila: Erre egyszerű a válasz. Az akkoriban a Sony Music-nál dolgozó Lafka Zoli látott abban üzleti lehetőséget, hogy funky lemezt készítsünk. Megkeresett minket és még egy szponzort is szerzett, akinek köszönhetően rentábilissá vált a lemez legyártása. Az Hugo Boss abban az időben dobta piacra az új parfümjét, szponzorált minket és így lett a neve Dark Blue.
Soulmusic.hu: Hogyan készül egy ilyen mix lemez? Hogyan kerültek bele a zenék, közösen döntöttétek el, vagy volt koncepció esetleg (fele-fele arányban)? Több a mixben található dal is e válogatások által lett sláger Magyarországon, ez utólag jó érzéssel tölt el, ha rágondoltok?
Bárány Attila: Ember tervez, Isten végez, ahogy szokták mondani. Egy mix lemezt megcsinálni nem attól bonyolult, hogy jól egymásba keverje a rajta szereplő számokat az ember, hanem attól, hogy milyen dalokra kapod meg a felhasználásra a jogot. Így mi előálltunk az elképzeléssel, és ha valamire nem sikerült megszerezni a jogot, akkor keresnünk kellett egy másik dalt, és ha azt sem sikerült elintézi, akkor egy harmadikat. De az egyértelműen hidegrázós élmény volt, hogy sok zenét onnantól kezdve hozzánk kötöttek. Arról nem is beszélve, hogy amikor Joe Bacio Siófokon, a Palace-ban lépett fel, odajött hozzánk és személyesen megköszönte, hogy „sztárt csináltunk belőle” Magyarországon. Azt tudomásul kellett vennünk, hogy a legnagyobb sztárok, mint Michael Jackson, George Michael, vagy Madonna dalai elérhetetlenek a számunkra.
Soulmusic.hu: Közel három évtizede vagy a pályán. Ezen időszak alatt menyire változott a zenei ízlésed?
Bárány Attila: Én azt gondolom, hogy semennyire sem. Inkább csak nyitott lettem minden téren. A kezdeti vaskalapos hozzáállásom megváltozott. De ennek így is kell lennie egy olyan ember életében, aki a zenével foglalkozik. Ma már nem zárkózom el semmilyen hangzástól. Mert azt gondolom, hogy nem bizonyos stílusok rosszak, hanem hogy minden stílusban vannak jó és rossz zenék. Nem lehet általánosítani.
Soulmusic.hu: A funk mellett mindketten sikeresek vagytok a ma legdivatosabb műfaj, az EDM (elektronikus tánczene) területén is. Sőt, fő kenyérkereseti tevékenységed ehhez a stílushoz köthető. Mennyiben másabb, egyszerűbb, vagy nehezebb az a műfaj, mint a funk?
Bárány Attila: A stílus is és a technikai háttér, amivel a DJ dolgozik sokkal egyszerűbbé teszi a munkánkat, mint a korábbi rendszerek. Én jobban is szeretem. Könnyebb keverni a dalokat. Szinte mindegyiknek ugyanaz a tempója, de eleve úgyis vannak megcsinálva, hogy könnyebben össze lehessen mixelni őket, mert kevésbé zenei a számok eleje, így elkerülhető a disszonancia a mixekben.
Soulmusic.hu: A mai fiatalok, akik az elektronikus tánczenét kedvelik, nem igazán fogékonyak a régi stílusokra, ezen lehetne szerintetek változtatni? Vagy, ahogy „okosodnak” az idő megváltoztatja őket? Van ötlet, hogyan lehetne a régi hangszeres zenét népszerűsíteni a mai fiatalok körében, vagy felesleges? Haladni kell a korral?
Bárány Attila: A mai srácok nem nyitottak a régi dolgokra, zenékre. Nem érdekli őket, mert az már elmúlt. De minél többet tudnak meg a zenéről, annál nyilvánvalóbbá válik számukra, hogy minden a múltból táplálkozik. Én egyfajta misszióként olyan zenéket is csinálok, amik a régi hangzásokra, dalokra támaszkodnak. Rengeteg ilyet tudnék mondani. Eleinte kicsit értetlenül állnak a srácok, amikor meghallják, de később meg ezek lesznek az emlékezetes nagy kedvencek, amiket a legtöbbször kérnek a bulikban, mert ezek a régi harmóniák maradnak meg a legjobban, a fejükben.
Soulmusic.hu: Elindult a Dark Blue party sorozat? Milyen időközönként léptek fel közösen Jovánnal? Hol és mikor lesz a következő? Kik látogatják ezeket a rendezvényeket, az „idősebb” korosztály, vagy fiatalok is?
Bárány Attila: A Dark Blue party sorozatnak Budapesten a Symbol ad otthont. Évente általában 3 alkalommal kerül megrendezésre. A Dark Blue közönsége egyértelműen az idősebbek köréből tevődik össze. Csak elenyésző számban látunk tinédzsereket a bulikon. Ugyanazok az arcok jönnek újra és újra el, akik a 90-es években a funky zenén szocializálódtak. A következő bulink húsvétkor március 26.-án a Symbol-ban kerül megrendezésre, és ha már az interjúban szóba került, akkor elárulom, hogy a sztárfellépő a Funky grove-val elhíresült Gio Bacio lesz.
Soulmusic.hu: Tervezitek kiterjeszteni a party sorozatot, gondolok itt több helyszín több időpontban? Esetleg a Dark Blue-n kívül más funk stílusú projekten dolgoztok?
Bárány Attila: A Dark Blue ennyit bír el. Ha több ilyen bulink lenne, ellaposodna egy idő után. Kisebb lenne rá az érdeklődés. Ezt pedig nem szeretnénk. Így egyelőre nem tervezünk más helyszínen Dark Blue-t szervezni. Más projektjeim viszont vannak. Nem is kevés. EDM vonalon a 14 állomásos országos Raise Your Hands BOMBA! Tour-t csináljuk, illetve a Classic House Party sorozatot, Sterbinszky Karcsival, de funky vonalon is segítek DJ Fat-nek (Krámer Ádám) az El1te Funky Night szervezésében, amelynek egyébként következő bulija április 15.-én, pénteken Pesten lesz a Kasino-ban.
Soulmusic.hu: Ha már Gio Bacio szóba került. Ezeken a Dark Blue party sorozatokon olyan sztárok is fellépnek, akik dalait annak idején nagy sikerrel forgattátok. Együtt léptetek fel a Delegation alapítójával, tavaly novemberben a vendégetek volt a Flip da Scrip, most január végén a C& C Music Factory. Ezt akkoriban gondoltátok, hogy megtörténhet? Milyen érzés az egykori sláger gyárosokkal együtt színpadon lenni?
Bárány Attila: Furcsa érzés látni, hallani őket ennyi idő után. Bár én az esetek jó részében nem is találkozom velük, vagy csak futólag. Ricky Bailey például zseniális volt. Kíváncsi leszek Gio Bacio-ra. Ennyi év távlatából ő egy igazi egyslágeres előadó. Remélem, a régi szép emlékek felidézéséért sokan ellátogatnak majd a Symbol-ba március 26.-án szombaton.
Soulmusic.hu: Hány Dark Blue válogatás CD jelent meg eddig?
Bárány Attila: Eddig két - úgy nevezett- sima Dark Blue lemez jelent meg. Aztán az ezredfordulókor úgy döntöttünk, hogy kettéválasztjuk az első lemezeken még vegyesen megtalálható funky és house dalokat és két különböző vonalon mentünk tovább. Dark Blue Classic néven 3, Dark Blue Millenium néven pedig 2 mixlemezt készítettünk eddig. Így hivatalosan összesen hét Dark Blue lemez jelent meg. Azóta még 10 (tíz) funky, Rn’B, soul és hip-hop dalokból álló mixet készítettem, amiket meg lehet találni az itunes-on és az applikációmban.
Soulmusic.hu: Köszönjük, hogy rendelkezésünkre áltál és sok sikert kívánunk!
Bárány Attila: Köszönjük az interjút.