• 1
  • 2

Pharrell szomorú a jogdíjai miatt

A sajtó, úgy a hazai és a külföldi is olykor előveszi a hírt, mely szerint az előadóművészek, - a sok esetben ingyenes zeneletöltések miatt- alig kapnak munkájuk után jogdíjat. Az elmúlt hetekben, a tengerentúli újságok újra elővették a témát, Pharrell Williams felháborodása kapcsán.

Az elmúlt év nagyon sikeres volt Pharrell Williams énekes számára. Dala, a "Happy" biztosította neki a Legjobb „Music Video” és a Legjobb „Pop Solo Performance” Grammy jelölést.

Ezzel egy időben szomorú is volt, ugyanis a dal után, mindösszesen 2700 dollár kiadói és szerzői jogdíjban részesült. Ez történt mind annak ellenére, hogy a „Happy” 43 milliós Pandora lejátszást ért el, 2014 első negyedévében, - írja a Digitals Music News által megszerzett mailben, a Sony/ATV zene kiadójának vezérigazgatója, Marty Bandier-.

A levélben Bandier a következőket írja: „egy millió Pandora lejátszás körülbelül csak 60 dollárnyi jogdíjat hoz. Ez egy teljes mértékben elfogadhatatlan szituáció, egy olyan dolog, aminek nem szabad így folytatódnia". Persze a nyilvánosságra került levél, heves vitákat váltott ki az elmúlt időszakban, az Egyesült Államok néhány média felületén.
A Fusion.net közgazdásza, Rob Wile rámutatott arra, hogy ezek a számok nem tartalmaznak mindent, például a fellépési és előadói jogokból származó jogdíjakat sem. Tehát Pharrell, valószínűleg többet keresett, mint a csekély 2700 dolláros összeg.
Michael DeGusta ágazati elemző szerint Pharrell valószínűleg, körülbelül 25.000 dollárt szeretett volna keresni a 43 millió lejátszásból.
Bandier levelében így folyatta: "Mi a Sony/ATV-nél szeretnénk, ha ezek a digitális zeneszolgáltatások sikeresek lennének, mert nagyon jó alkalom a zenerajongóknak a zenehallgatásra, és benne van a potenciál, hogy jelentős bevételeket hozzon mindenkinek. Ezek a sikerek viszont nem mehetnének a dalszerzők rovására, akik nélkülözhetetlenek a szolgáltatások számára."

A Pandora a leggyakrabban használt streaming szolgáltatás az Egyesült Államokban és Ausztráliában, ami kellemetlenül érinti a művészeket, akik meg szeretnének élni a zenéből.
A témába vágóan Taylor Swift dalszerző-énekesnő nemrég felszólalt egy előadáson, hogy valójában mennyire keveset keresnek az előadók a digitális letöltések után, és azt állította, hogy az olyan szolgáltatások, mint a Spotify nem értékelik a művészetét. Swift a teljes zenei katalógusát leszedte Spotify-ról tiltakozásként. Tekintve azt, hogy mennyire keveset keres, nem meglepő, hogy Pharrell egyike azon előadóknak, akik követelik, hogy a YouTube szedjen le több ezer dalt, mert nincs engedélye ezeket megosztani.
Amennyiben a YouTube nem távolít el a közel 20,000 dalt, egy jogi csoport, Globals Music Rights, amely olyan előadókat képvisel többek közt, mint Pharrell Williams, Eagles, John Lennon, és Smokey Robinson, akkor várhatóan, egy 1 milliárd dolláros pert fog indítani a Google ellen, ami a YouTube szülő vállalata.

A Pandora közönségkapcsolati igazgatója Dave Grimaldi a Business Insider-en keresztül vágott vissza az őket ért támadásokra. „Tiszteletben tartjuk Mr. Bandier azon jogát, hogy felszólaljon vállalata nevében, amely, ha a BMI ( az USA egyik legnagyobb kiadója a háromból) legutóbbi eredményei szerint halad, valószínűleg jelentős lemez eladásból származó bevételekre tesz szert. Ennek ellenére, szeretnénk, ha Mr. Bandier nem hallgatná el az ide illő tényeket. A Pandora már így is a legjobban fizető közvetítési forma, figyelembe véve mind a dalszerzők, mind az előadók javadalmazását. Több mint 1 milliárd dollárt fizettünk a jogtulajdonosoknak a megalakulásunk óta, amely több mint a felét teszi ki az összes eddigi bevételünknek. Ami a levélben megemlített konkrét dalokat illeti, Pandora több mint 150,000 dollárt fizetett az összes jogtulajdonosnak mindössze három hónap alatt. Ez az összeg jóval nagyobb, mint az az összeg, amit Mr. Bandier javasolt. A kérdés nem az, hogy a Pandora fizet-e elegendő jogdíjat. Az igazi probléma a pénzügyi vita a címkék és kiadók között, hogy hogyan kellene elosztani a Pandora ágazat vezető jogdíjait. Mr. Bandier és a kiadós társai (sokak közülük ugyanannál a vállalatnál dolgoznak) szabadon dönthetnek egymás között, hogy hogyan fogják megváltoztatni a dalszerzők és előadók közötti eloszlását a jelentős jogdíjaknak, amiket már fizet a Pandora. Továbbá biztatnánk, hogy ugyanez a csoport biztosítson átláthatóságot azon téren, hogy ezek a pénzek hogyan jutnak el az előadókig és dalszerzőkig. Szeretnénk konstruktívan együttműködni a Sony/ATV-vel és más kiadókkal, hogy pozitív, fenntartható növekedést érjünk el a zeneiparban. Ehhez viszont több kell, mint egyszerűen megfogalmazott követelés, hogy a Pandora, - ami így is a legjobban fizető közvetítő médium-, fizessen még többet.

Nos, mint láthatjuk a fentiek alapján, mindenkinek van, szinte mindenre, „elfogadható” válasza. Igazából megoldás nem nagyon látszódik körvonalazódni annak irányában, hogyha esetleg Pharrell Williams az idén is készít egy, a „Happy”-hez hasonló slágert, akkor ne 2700 dollárt kapjon a több tíz milliós letöltés után. Legfeljebb ritkábban készít slágert, mert biztos picit kedvét szegi e negatív tény. ..és talán Marvin Gaye is nyugodtan tekint le ránk a Mennyországból, hogy talán a következő alkalommal Robin Thicke és Pharrell Williams is megjelöli Őt.

Nagy Mariann és Gulics Norbert

Megjelent: 996 alkalommal

Média