Chicago (urban) soul
Amikor a soul zene főbb ágait próbáljuk felsorolni, akkor kétségtelen, hogy a chicago soul-nak nevezett műfajt is a legfontosabb irányzatok közé kell rendelni. Mint azt az első írásainkban is tárgyaltuk az irányzatok kialakulása és fejlődése, többnyire, - de nem kizárólag- nagyobb észak Amerikai városok nevéhez volt köthető. Ez a stílus is erre a sorsra jutott a név megválasztásakor. Emlékeztetőül, a Motown soul Detroitban, a philly soul Philadelphiában, a southern soul Memphisben, illetve e nagy városok környezetéből indult világhódító útjára.
A XX. század elejétől az egykori déli rabszolgatartó államok fekete lakosai, egyre nagyobb számban vándoroltak folyamatosan, az iparilag és gazdaságilag is sokkal fejlettebb északi országrészbe a jobb megélhetés reményében. Ez az elvándorlás természetesen magával vitte a déli emberek kultúráját, mely az ipari nagyvárosok életérzésével elvegyülve eredményezte az új stílusok kibontakozását. A gyapotföldeken létrejött hollerezés, a templomokban kialakult gospel, vokális énekstílusok beszivárogtak az ipari nagyvárosok kultúrájába, így Chicagóba is. A mezőgazdasági munkások a saját stílusukat bevitték a nagyváros forgatagába, mely az eltelt évtizedek alatt, városi életérzéssé alakult és urban-soul-nak, vagyis városi soul zenének is nevezhető. Kezdetekben főként blues dalokat énekeltek, mely a chicago blues nevet kapta a földrajzi helyzete után. A 40-es évek második felétől a külső kölcsönhatások eredményekként létrejött rhythm and blues, a 60-as évek elejétől kialakult a soul zene. A chicago soul, párhuzamosan fejlődött a detroiti és a memphisi stílusokkal.
Szavakban, illetve írásban egy zenei stílus ágat mindig nehéz megmagyarázni, de ahogy ezt próbáltam megtenni a southern soul és a detroiti soul esetében, most is megkísérlem. A chicago soul leginkább a memphisi ághoz hasonlítható azzal a különbséggel, hogy míg a déli stílus erőteljesen magában hordozta hangzásában a blues gyökereit az olykor „keményebb” énekmóddal, addig a chicago soulra főként a lágyabb harmóniák és simább, kifinomultabb vokál volt a jellemző. Közelebb visz a stílus esetleges megközelítéséhez az a tény, mely szerint, a 60-as évek elején a soft soul, vagyis puha-lágy soul zeneként is emlegették. Sajnos definiálni ezt a stílust sem lehet, viszont néhány előadó említése kapcsán sikerülhet beazonosítani mit is takar.
Az imént említettem, hogy a chicago soul kialakulása a többi fő ághoz hasonlóan a 60-as évek elejétől volt jellemző, ennek ellenére az első, erre a stílusra jellemző dalt 1958-ban jegyzik, melyhez utólag hozzá kell tennünk, hogy a dal stílusában, lehet, hogy megelőzte a korát. Ez Jerry Butler és az Impressions kislemeze volt, a For Your Precious Love. A stílus legnevezetesebb előadói lettek a 60-as években Gene Chandler ( pl Duke of Earl), Betty Everett ( The shoop shoop song), az Impressions (People get ready), vagy több soul zenei fanatikus által első számú előadóként kezelt The Dells vokál csoport. A 70-es években a stílus legnépszerűbb előadói között tartjuk számon Eugene Record-ot és zenekarát a Chi Lites-ot ( Have You seen her), Leroy Hutson-t (All becouse of You) vagy Tyrone Davis-t (In the mood). Természetesen a felsorolás több ilyen magazin teljes anyagát is megtelítené, ha teljességre próbálnék törekedni. Én a cikk írója azt kérem, hogy amennyiben e sorok olvasása közben lehetőség van rá, akkor az interneten hallgasd meg a felsorolt néhány dalt, ugyanis a mai táncolható könnyűzene alapjait képezik, a soul zene sok más gyöngyszeme mellett.
Szinte mindenki ismeri a világ legjobb soul-funk zenekaraként kikiáltott Earth Wind and Fire-t. Viszont amikor Az együttes stílusát valamilyen kategóriába kell illeszteni, hogy vajon hová is tartozik, bizony sokan elgondolkodnak. A válasz innentől kezdve egyszerű. A csoport a chicago (urban) soul cimkézésű előadók alá kell, kerüljön, főként az 1977-ig kiadott munkáik alapján. A zenekar alapítója Maurice White mielőtt megalapított a zenekart a chicagoi „iskolában” tanulta ki a mesterséget.
A lemezcégek szempontjából a detroit soul-t a Motown-hoz kötöttük, a southern soul-t a Stax-hoz, a chicago soul-t viszont nem lehet egyetlen kiadóhoz rendelni, annak bemutatásakor. A stílusban kétséget kizáróan a Vee-Jay volt az úttörő, illetve az utód cégének tekinthető Constellation Records, viszont a Chess, vagy a később Curtis Mayfield által alapított Curtom is legalább olyan fontos szerepet játszott a stílus szempontjából. Sőt, a New Yorki székhelyű, de főként Chicagóban működő Brunswick-et és a 70-es években alakult Chi-Sound-ot is meg kell említenünk. Mondhatnám, nincs túl nagy jelentőségük ezen kiadók tudásának. Főként lemezgyűjtési szempontból fontos ma már az ismeretük, ugyanis ha eredeti kópiákat keresünk, akkor a fent nevezett label-el rendelkező vinylek az irányadóak. Az elmúlt közel fél évszázad alatt szinte mind megszűnt, vagy a globalizációs folyamatok eredményeként más néven működnek tovább, elveszítve „eredeti értékeiket”.
Mit jelent az utókor számára a chicago soul műfaj, azon túl, hogy többek közt ennek köszönhetjük az Earth Wind and Fire-t, az első erős társadalomkritikát tartalmazó dalt a People get ready-t 1964-ben, és a mellow soul stílust is és megannyi mást? A disco láz és a lemezkiadók tömeges megszűnése, illetve globalizációja folytán a 70-es évek végére ez a stílus is hanyatlásnak indult, néhány év alatt gyökeresen átalakult. Utólag már látjuk és nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez volt az alapja a 80-as, 90-es években uralkodó tánczenei stílusnak, a house zenének. Chicago house-ként is emlegetik, de ez több volt annál, ez maga volt a house stílus. A 80-as évek közepétől chicagoi dj-k kísérletezték ki a hangzást, akik között Ron Hardy és Frankie Knukles (a house zene keresztapjának is nevezik) disc jockey-k jártak az élen. Főként, a chicago soul harmóniáit keverték ritmusos, elektronikus dalokkal, olykor, Európából származó elektronikus pop zenével, elektro funkkal és hip hop-pal, amelynek a house zene nevet adták később.