Philly soul
A Detroit-i Motown volt, mely a soul zene népszerűsítésében a legnagyobb szerepet játszotta. A műfaj történetében, viszont a gyökerei, az USA déli államaiba nyúltak vissza a southern soul-nak nevezett ághoz. A Philadelphiában, a 70-es évek elején alakult ki a philly soul, melyet a klasszikus disco zene alapjának is tekintünk.
A philly soul stílus egyetlen kiadóhoz volt köthető, a Philadelphia International Records-hoz, A kiadót, Kenneth Gamble és Leon Huff producer-dalszerző páros alapították 1971-ben. A Philadelphia International Records viszonyítási alapot teremtett, minőségben és stílusban, a 70-es években ugyanúgy, mint az előző évtizedben a Motown. A szerző páros a mai napig aktív.
Egy új stílust teremtettek a soul-on belül, a philadelphiai hangzást, a Philadelphia sound-ot, vagyis a philly soul-t. A hangzás jellemzői: a nem túl bonyolult muzsika, egyszerű szabályok- buja gitárhúr játék, fantasztikus basszus és csúszó lábcin ritmus elemek. A Motown hangzást keverték a funk ritmusaival, melyet nagyzenekari mű formában készítettek el vonós és fúvós szekciók kíséretével. A philly soul dalok jellemzője volt még, a háttérben gyakran hallható, gyengéd vibrafonos játék. Az alapító párosnak és csapatuknak, 1975-re sikerült megtörnie az addig fekete muzsikában egyeduralkodó Motown kiadó népszerűségét.
A Gamble-Huff dalszerző páros, több mint 3000 dalt írtak pályafutásuk alatt és ezzel minden idők legtermékenyebb dalszerzői.A két szerző géniusz munkásságát későn kezdték elismerni, ugyanis első szerzői Grammy díjukat 1990-ben kapták meg az If you don’t know me by now-ért, amit eredetileg a Harold Melvin and the Blue Notes adott elő 1972-ben, majd a Simple Red 1989-ben dolgozta fel nagy sikerrel. 1999-ben megkapták a Grammy kuratóriumi díjat, mely nem azonos a „sima” Grammy díjjal. Néhány név, a kitüntetés nagyságát érzékeltetendő, akik megkapták: Bartók Béla, Frank Sinatra, The Beatles.
A Philadelphia International Records meghatározó előadói voltak a 70-es évek elejétől, az O’Jays, Harold Melvin and the Blue Notes -Teddy Pendergrass szólistával-, Three Degrees, Lou Rawls és Billy Paul. A 70-es évek második felében a kiváló előadói névsor olyan nevekkel bővült, mint a The Trammps, vagy Loleatta Holloway többek közt. Az egykori Motown alap énekegyüttesek, mint a The Temptations is készített itt két nagylemezt és a Jacksons Five is ide szerződött 1976-ban The Jacksons néven.
A kiadó házi zenekarával és női énektriójával a Three Degrees-el 1973-ban elkészítette a TSOP, vagyis a The Sound Of Philadelphia című slágerüket. A dal azon túl, hogy hatalmas siker lett, az akkor leghíresebb tv show, a Soul Train is főcím zenéjének választotta. Ettől a sikertől kezdődően a kiadónál megjelent lemezekre rákerült a TSOP felirat, mint a stílus védjegye.
A Philadelphia International Records házi zenekarának alaptagjai voltak Bobbi Eli és Norman Harris gitárosok, Vincent Montana vibrafonos, Ronnie Baker basszusgitáros és Earl Young dobos. A kiadó rajtuk kívül még, több mint 30 kitűnő állandó zenésszel dolgozott együtt, akik MFSB (mother, father, sister, brother -anya, apa, nővér, fivér-) néven, mint egy nagycsalád, sok-sok kiváló nagyzenekari művet készítettek.
A Philadelphia International Records által kiadott dalok gyakorlatilag mind a Sigma Sound Stúdióban készültek Philadelphiában. A stúdió tulajdonosa, Joe Tarsia volt, akinek nagy érdemei vannak a kiváló muzsikus gárda összeverbuválásában is. A Sigma Sound Stúdió-hoz kapcsolódóan nagyon fontos megemlítenünk még Bobbi Martin-t, aki hangszerelte a dalokat. A lemezkiadóhoz állandó dalszerzők tartoztak, akik az alapítók mellett ontották magukból a jobbnál jobb slágereket: Thom Bell, Linda Creed, Norman Harris, Dexter Wansel, Gene McFadden és John Whitehead páros, hogy csak néhányat említsek.
Vincent Montana jr 1973-ban találkozott a latin amerikai Joe Bataan-al, akivel elhatározták, hogy a rövid idő alatt népszerűvé vált philly soul zenei stílust, latinos elemekkel keverve egy még populárisabb nagyzenekari hangzást hozzanak létre. Ez lett a salsoul. A hangzáshoz egy új big band-et is alapítottak, melynek alap tagjai voltak az MFSB zenekar meghatározó személyei, valamint kéttucatnyi, akkor még névtelen utca zenész, akiket New York-ban verbuvált Vincent Montana jr. A latinos salsoul stílus, a philly soul elválaszthatatlan része lett. A bigband zenekarukat Salsoul Orchestra-nak nevezték el.
A Philadelphia International Records-hoz köthető a világ első, kereskedelmi forgalomba került maxi single lemeze is, melyen a Double Exposure ’76-os Ten Percent című dala volt hallható. Magát az új dinamikusabb hangzású vinyl formátumot, Tom Moulton és Jose Rodriguez találta fel 1975-ben egy véletlen folytán.
2007-től a Philadelphia Records összes kiadásának forgalmazási joga a (Sony) Legacy Records-a szállt át.
Végezetül Idézném Kenneth Gamble kb 1 évvel ezelőtti nyilatkozatát: „ A zenének üzenete van. Ez az üzenet arról szól, hogy mindenki tud együtt dolgozni és zenélni, mely munkában mindannyian jól érezzük magunk. A Philadelphia International minden albumán ott a felirat: „There’s the message in the music” (Ott az üzenet a zenében)…és amikor az emberek visszakérdeznek, hogy mi az üzenet, akkor azt válaszolom, hogy hallgassátok meg az MFSB muzsikáját és hallani fogjátok: The love is the message! (A szeretet az üzenet!). Ez az, amit az emberek iránt érzek. Az embereknek szeretniük kellene egymást és bizalommal lenni egymás iránt. Mindenki megszületik és meghal egyszer, mindenki tud énekelni, táncolni, minden gyermek megöregszik. Mindenki egyforma.”