Solar

soul trainMint írtam, az 50-es évek végétől kialakult fontosabb stíluságak, nagyobb észak-amerikai városokhoz voltak köthetők, illetve az azokban működő zenekészítő műhelyekhez. Ezek a stúdiók és kiadók az 50-es 60-as években alakultak és élték fénykorukat, viszont a 80-as évek elejére erejüket vesztették, több megszűnt, vagy átalakult, a megmaradtak globalizálódtak. A hangszerekkel játszott soul és a funk zenei művek a 70-es évek végére, - főként a disco zene és a technika rohamos fejlődésének, elektronizálódásának hatására – elveszítették a mainstreamben vezető szerepüket. Volt egy kiadó Los Angelesben, mely ekkor alakult, dacolva a kialakult helyzettel és egy új hangzás létrehozásával tovább tartották a reményt a hangszeres zenei művek életben tartására. Ez volt a SOLAR hangzás, vagyis a Sound of Los Angeles Records.

dick griffey solarA SOLAR gyökerei a 70-es évek leghíresebb tánczenei televíziós show-jára vezethetők vissza, a Don Cornelius által alapított Soul Train-re. A sorozat főként, sőt majdnem kizárólag afro-amerikai előadók műveit volt hivatott bemutatni. Mind azon túl, hogy a legsikeresebb előadók léptek fel a tv showban, lehetőséget biztosított alkalmanként több tucat, főként a gettókban nevelkedett utcagyerek számára a fellépésre. Vagyis, akiben volt egy kis táncos tehetség, azok maximum 1 perces bemutatkozást kaptak, a több tízmilliós nézettségű műsor szervezőitől. Ezen táncos, zenés show műsorokat, az alapító mellett egy Dick Griffey nevű úriember szervezte. Cornelius és Griffey munkájuk során hetente több tucat rendkívül tehetséges fiatallal találkozott és kézenfekvő volt az ötlet, hogy Ők ketten alapítsanak egy kiadót, elsősorban ismeretlen, de rendkívül tehetséges tinédzserek támogatására. 1975-ben megalakították a Soul Train Records-t, és annak házi zenekarát a Soul Train Gang-et. 2 évig működött a közös cég, viszont Corneliusnak nem volt energiája rá a sikeres tv show mellett ezért háttérbe vonult. Griffey-re maradt a kiadó, Ő viszont átnevezte Sound Of Los Angeles Records-ra, melyet rövidítve, SOLAR néven ismerhetünk.

leon sylversA SOLAR egy teljesen új, akkoriban friss hangzást teremtett. A soul és funk alapjait ötvözte a mainstream disco zenével, tökélyre vitte azt a stílust, melyet disco-funk-nak nevezünk. Egy új hangzású tánczene keletkezett, melyben a soul zene harmóniáit és a funk ritmusait csodálatos, diszkó dalokra jellemző vokális előadással ötvözte. Leszerződtette kiadójához, többek közt a már akkor veteránnak számító The Whispers, Lakeside, Sylvers zenekarokat és persze sok tehetséges ismeretlen fiatal zenészt, akik neve ma már fogalomnak számít. Az új stílusú diszkózenei hangzás szinte egyik napról a másikra a legsikeresebb kiadók sorába emelte a Sound Of Los Angeles Records-t. A kiadó fénykora kb 10 évig tartott, 1978 és 1988 között. Az Egyesült Államok nyugati partjának egyik legsikeresebb lemezcégének számított ebben az időben megelőzve az akkor már évtizedek óta fogalomként kezelt Motown-t is.

A fiatal tehetségek felfedezését, támogatását mindvégig szem előtt tartották. A Soul Train produkcióval megmaradt jó kapcsolat folytán a kiadó nagyon jó promóciós lehetőséget kapott az új sztárjainak bemutatására a tévé showban. Ez persze kölcsönös volt, mert pl a Soul Train show táncosai között feltűnt Jody Watley is a SOLAR-nak köszönheti világhírnevét.

Kiket fedezett fel az utókor számára Dick Griffey és csapata? Valószínűleg, ha a SOLAR hangzásról beszélünk, akkor mindenkinek - akik kicsit is járatosak a műfajban- először a The Whispers jut eszébe noha az első, ebben a stílusban sikeres előadó, a 77-ben alakult Shalamar volt, olyan örök slágerekkel, mint a „Night to remember”, vagy a „Second time around”.

A stílushoz tartozó előadók sorát, ha folytatnánk, akkor minden képen említenünk kell: Dynasty, és dalát, az „Adventures in the land of music”, Midnight Star és dalai a „ Midas touch”, és a „Freak-A-Zoid”, Collage és a „Romeo, where’s Juliet””, Klymaxx „Meeting in t he ladies room”, persze a teljesség igénye nélkül.

Mint minden kiadó, a SOLAR is meghatározó dalszerzőket-producereket foglalkoztatott. Itt is találunk veteránnak nevezhető figurákat, mint Leon Sylver III-at, aki többek közt a Whispers nagy slágerei közül írt jó néhányat, megfordult itt Babyface, illetve az akkori fiatal tehetségek közül még ki kell emeljem Jimmy Jam és Terry Lewis nevét, akik a kiadó támogatásával váltak igazán sikeres dalszerző producer párossá és főként a Midnight Star-nak írtak dalokat. Ők a 90-es évek legsikeresebb szerző-producerei lettek, többek közt, Janet Jackson dala, a „That’s the way love goes” is az Ő alkotásuk.

solar label fotoA SOLAR kiadó által készített dalok közül több tucatnyit, később más sztárok is átdolgozták és volt, hogy többször is slágerlisták elejébe kerültek vele. Ilyen volt Will Smith aki „Miami” slágerében samplingelt ( Whispers - And the beat goes on), Angie Stone, a Dynasty slágerét samplingelte, ( Adventures int he land of music-ot), Michael Jackson 1991-es „Someone put Your hand out” dala, a Shalamar ( Take that to the bank) 78-as alapjaira épült, de Coolio, 2Pack, L.L.Cool J, Missy Elliott és Robin Thicke is előszeretettel nyúlt ezekhez a dalokhoz.

A 80-as évek elején Dick Griffey párhuzamosan nyitott egy másik kiadót is Constellation Records néven, ahol ugyanaz a hangzás volt, mint az anya vállalatnál. Túl nagy jelentősége nincs, csupán „játék” volt a rugalmasabb kereskedelemi és egyéb szerződéses kötelezettségek teljesítése miatt, illetve gyűjtői szempontból ha SOLAR produkciót keresünk, akkor ezt a label-t is figyelembe kell vennünk. A SOLAR a 80-as évek végétől elveszítette jelentőségét a kiadók sorában és 1995-ben bezárta kapuit, viszont megkerülhetetlen életművet hagyott az utókor számára.